W-Platform Logo
Home
Geen preview
Interview

Datum

16 november 2022

Meten, weten én ermee aan de slag!

Fijn & ongestoord wonen voor onze bewoners staat bij ons op nummer 1. We halen de woonbeleving van onze bewoners op via een meetsysteem, waarover we eerder schreven. Nu, een jaar later, deelden al 9.186 bewoners hun ervaringen! Laura de Jong en Annelieke de Pooter van Bewonersinformatie vertellen hoe we deze informatie omzetten naar acties.

Sinds oktober 2020 hebben we het ‘Fijn & Ongestoord (F&O) wonen-onderzoek’. We meten de woonbeleving van onze bewoners via een vragenlijst. Die versturen we steekproefsgewijs een paar keer per jaar. Ons team Bewonersinformatie analyseert hierna de antwoorden en vertaalt de tekst naar cijfers op wijk-, buurt- en bewonersniveau.

1 op de 3 bewoners doet mee

Dit jaar is er één grote meting gedaan. In mei verstuurden we 18.000 vragenlijsten. De meeste online, maar voor wie dat wilde ook per post. 5.594 bewoners vulden de vragenlijst in (van wie sommigen al eerder de lijst invulden) . Dat is 1 op de 3. Vorig jaar was dat nog 1 op de 4, dus de respons neemt toe. “Een mooi resultaat”, zegt Laura. “We krijgen hierdoor enorm veel informatie. En 1 op de 3 bewoners van verschillende leeftijden en uit verschillende buurten is een mooie afspiegeling.”

Nuttige informatie voor buurtvisies

Het onderzoek is een middel om het fijn & ongestoord wonen te verbeteren. Dat doen we op verschillende manieren. “De informatie is heel nuttig bij het maken van de buurtvisies en actieplannen”, zegt Annelieke. “Daarin staan onze doelen en opgaven voor een buurt. Door de feedback van bewoners weten we nóg beter wat onze aandacht nodig heeft.”

Van feedback naar actie

Annelieke geeft een voorbeeld van een concrete actie. “Uit de meting bleek dat een deel van de bewoners in Blaarthem niet fijn woont. Zij hadden veel last van vocht en schimmel in huis. Collega’s die in die buurt werken, zijn samengekomen om te bespreken wat ze konden doen. Ze hebben uiteindelijk het geplande onderhoud naar voren gehaald. Daardoor hebben de woningen nu dubbel glas en nieuw schilderwerk. Dit is een mooi voorbeeld van hoe we de feedback omzetten naar acties. Niet alleen meten om te weten, maar om te doen.”

Alert mails

Door het onderzoek komen ook persoonlijke kwesties naar boven. “Op dit moment geeft 5% van de bewoners aan niet fijn te wonen in de woning én omgeving”, zegt Laura. “Daarover maken wij een ‘alert mail’. Die sturen we door naar de woonconsulent van de buurt waar die bewoner woont. Die gaat met de melding aan de slag. Samen met collega’s bekijken we of en wat er met de melding moet gebeuren.”

“Door de feedback van bewoners weten we nóg beter wat onze aandacht nodig heeft”
Geen preview

Feedback ophalen in de buurt

Dit najaar gaan we ook een aantal buurten in om bewoners te bevragen. “Dit zijn buurten waarin de vragenlijsten minder worden ingevuld dan gemiddeld”, zegt Annelieke. “Zoals Mensfort. We willen achterhalen hoe dat komt en hoe we dat kunnen veranderen.” Ook Braakhuizen-Zuid in Geldrop komt aan de beurt. “Daar gaven veel bewoners neutrale antwoorden. We willen daar meer verdieping ophalen.” En Eckart Vaartbroek staat op de planning. “Daar lieten veel bewoners weten zich niet veilig te voelen.”

Kennis delen

Laura en Annelieke delen graag hun kennis over het onderzoek met verschillende partijen. In november doen ze dat tijdens het LPB-congres in Eindhoven. Annelieke: “We vertellen graag hoe we werken en wat het ons oplevert. Hierdoor werken steeds meer corporaties met dit soort onderzoek. We hopen dat heel corporatieland uiteindelijk zo gaat meten. Want zo meet je waar het écht om gaat. De woorden en beleving van bewoners. Echte inhoud, geen rapportagecijfers.”

“We hopen dat heel corporatieland uiteindelijk zo gaat meten. Want zo meet je waar het écht om gaat”
Geen preview

Vorig artikel in deze editie

Bewoner in beeld: Joop

Volgend artikel in deze editie

Extra aandacht voor de uitdagingen van de toekomst


Gerelateerd

Geen preview
Interview

1 oktober

2024

Verschillende soorten bewonersparticipatie

‘Zoveel mensen, zoveel wensen’. Zeker in een stad, die maar groeit en groeit. Nieuwe woningen bouwen, renoveren of slopen zijn al grote opgaven. Maar hoe zorg je er ook nog voor dat bewoners van een buurt zich gehoord en betrokken voelen? Daar komt bewonersparticipatie om de hoek kijken.

Lees artikel

Geen preview
Interview

28 mei

2024

Slopen voor nieuwbouw

Je hebt het misschien voorbij zien komen: het nieuws over de sloopboodschap voor 42 huishoudens in de wijk Prinsejagt. Bewoners schrokken van dit nieuws en waren niet blij over hoe plotseling dit gebracht werd. We leggen je uit met welke keuzes en dillema's we te maken hebben rondom het brengen van een sloopboodschap.

Lees artikel

Geen preview
Interview

28 mei

2024

Van school naar appartementengebouw

In mei 2018 kochten we 5 schoollocaties (met in totaal 6 oude scholen en 2 buurthuizen) in Eindhoven om deze om te bouwen tot woningen. Later is er nog één school aangekocht in Helmond. We bouwen op 2 manieren: we transformeren de school naar appartementengebouw óf passen sloop-nieuwbouw toe.

Lees artikel

Meer in ons archief

Contact

Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl

Postbus 280, 5600 AG Eindhoven

T 040 243 43 43

E info@wplatform.nl

www.woonbedrijf.com

www.woonbedrijfinbeeld.com

www.werkenbijwoonbedrijf.com

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor samenwerkingspartners van Woonbedrijf! Meld je hieronder aan voor de W Platform nieuwsbrief.

E-mailadres

W-Platform Logo

© Woonbedrijf 2024 | Disclaimer | Privacy | Cookieverklaring | Responsible disclosure