Ruim 7500 bezoekers voor expo De Social Design Straat tijdens DDW16

01 november 2016
W Nieuws

Ruim 7500 bezoekers voor expo De Social Design Straat tijdens DDW16

Het kantoor van Woonbedrijf aan de Wal 2 in Eindhoven stond tussen 22 en 30 oktober in het teken van De Social Design Straat. Deze expositie was onderdeel van de jaarlijkse Dutch Design Week (DDW16), die dit jaar zo’n 295.000 bezoekers naar Eindhoven trok. De belangstelling voor de Social Design Straat en de vele positieve reacties van bezoekers, overtroffen alle verwachtingen. Ook de tien Social Design Spots van Woonbedrijf, die kriskras door de stad te zien waren, werden zeer goed bezocht.

Het kantoor van Woonbedrijf aan de Wal 2 in Eindhoven stond tussen 22 en 30 oktober in het teken van De Social Design Straat. Deze expositie was onderdeel van de jaarlijkse Dutch Design Week (DDW16), die dit jaar zo’n 295.000 bezoekers naar Eindhoven trok. De belangstelling voor de Social Design Straat en de vele positieve reacties van bezoekers, overtroffen alle verwachtingen. Ook de tien Social Design Spots van Woonbedrijf, die kriskras door de stad te zien waren, werden zeer goed bezocht.

Maatschappelijke vraagstukken
Social design & Woonbedrijf is al jaren een succesvolle combinatie voor de aanpak van maatschappelijke vraagstukken in buurten, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Het Buurtcultuurfonds Woonbedrijf en het Prins Bernhard Cultuurfonds maken deze vernieuwende aanpak mede mogelijk. Maar de inzet van social design bij maatschappelijke thema’s wordt lang niet altijd zichtbaar in tastbare dingen. Om het ‘onzichtbare’ zichtbaar te maken, stelden Woonbedrijf, curator Cindy van den Bremen, Waterschap de Dommel, ontwerpers en actieve buurtbewoners de expositie De Social Design Straat samen.

Programma voor iedereen
In verschillende ‘pop-up-huizen’ kwamen vier maatschappelijke thema’s aan bod: beleving van veiligheid, waterbewustzijn & duurzaamheid, ouder worden in je eigen wijk en huisvesting van vluchtelingen met een verblijfsvergunning (vergunninghouders). Naast een doorlopende expositie waarbij bezoekers konden kennismaken met de effecten van social design, vond er elke werkdag een ontbijtsessie plaats over een relevant maatschappelijk onderwerp. Daarnaast konden ge├»nteresseerden deelnemen aan een van de Agents of Change Tours (een initiatief van verschillende social designers en het Van Abbemuseum) en per bus een van de buurtprojecten bezoeken.

Positieve reacties
Ruim 7500 bezoekers bezochten De Social Design straat, waaronder SP-leider Emile Roemer, de Eindhovense wethouders Mary-Ann Schreurs en Yasin Torunoglu, Watergraaf Peter Glas van Waterschap de Dommel en delegaties van gemeenten, collega-woningcorporaties, waterschappen, provinciebestuurders en bedrijven. Daarnaast begroetten we dagelijks honderden huurders van Woonbedrijf en DDW-bezoekers uit de hele wereld.

Enkele reacties:
“Het vinden van oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken door de inzet van social designers is zeker een van de wegen die je moet bewandelen. Elke oplossing begint met het samenbrengen van mensen en social designers kunnen daar een grote rol in spelen.”
Steven Hommersom, docent Ruimtelijke Ontwikkeling bij Avans

“De gemeente Eindhoven maakt veel gebruik van social designers om samen een betere stad te maken: een stad waar we goed willen en kunnen leven. Hun oplossingen zijn vaak vernieuwend. Maar net zo belangrijk is dat ze samen met bewoners het gesprek aangaan en wensen, behoeften en pijnpunten aan de voorkant van een project helder in kaart brengen. Eigenlijk zouden alle bestuurders designer moeten zijn.”
Mary-Ann Schreurs, wethouder innovatie, cultuur, design en duurzaamheid

“Het thema ‘beleving van veiligheid’ spreekt mij enorm aan. Ik vind het fijn dat er nagedacht wordt over hoe mensen die ‘anders zijn’ veilig kunnen wonen in hun buurt en volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Door contacten met de buren mogelijk te maken, kan er veel angst tussen mensen worden weggenomen, blijkt wel. Ik heb zelf een kleinschalige woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking, dus ik ben dagelijks met dit onderwerp bezig.”
Linda Hardeman, Asperen

“Woningcorporaties moeten zich niet alleen bezighouden met bouwen van huizen. Ze hebben ook een maatschappelijke taak. Prima hoe Woonbedrijf hier mee omgaat.”
Huurder Rob Logister, Best

“Hartstikke mooi dat Woonbedrijf samenwerkt met designers. Dit zijn mensen die geleerd hebben om vanuit een bepaalde systematiek te werken aan een oplossing. Maar als je de geschiedenis induikt, zie je dat veel van deze ‘nieuwe’ oplossingen al eerder zijn bedacht. De thema’s waar we nu mee te maken hebben, zijn namelijk ook niet nieuw.”
Huurder, op verzoek anoniem

“In Polen is de economische en sociale situatie radicaal anders. Woningcorporaties zijn voornamelijk bezig met hun product en met geld verdienen. Ze zouden deel moeten uitmaken van de maatschappij waar ze in werken. In Nederland zie je hoe het eigenlijk zou moeten. Daar wil ik jullie mee feliciteren.”
Bezoeker uit Polen

“Hier ervaar ik dat social designers multi-disciplinair zijn: zij zijn, beter dan bijvoorbeeld bouwkundigen of infrastructuur-deskundigen, in staat om duurzame verbindingen te maken tussen bewoners in een buurt. Als woningcorporaties hebben we namelijk een belangrijke taak in de buurt, ook al denkt de minister daar soms anders over. We kunnen mooie huizen bouwen, maar als bewoners in een buurt het niet met elkaar kunnen vinden, heb je niks aan die mooie huizen.”
Rob Wijers, gebiedsregisseur Woningcorporatie ‘thuis

 

Foto: Henri Swinkels

 

Reactie toevoegen