Ondernemerschap in een publieke markt

16 februari 2010
Column/Blog

Ondernemerschap in een publieke markt

Hoe kan een woningcorporatie haar publieke taak uitoefenen en tegelijkertijd ondernemend opereren als een bedrijf? De vraag die je jezelf eerst moet stellen is: “Wat is duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen nu eigenlijk?” Ondernemen is waarde in de markt zetten tegen een zo efficiënt mogelijke prijs. Innovatie speelt ook een grote rol. Ik wil zelfs stellen dat ook een woningcorporatie moet zorgdragen voor een zo efficiënt mogelijke prijs voor haar huurders.

Hoe kan een woningcorporatie haar publieke taak uitoefenen en tegelijkertijd ondernemend opereren als een bedrijf? De vraag die je jezelf eerst moet stellen is: “Wat is duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen nu eigenlijk?” Ondernemen is waarde in de markt zetten tegen een zo efficiënt mogelijke prijs. Innovatie speelt ook een grote rol. Ik wil zelfs stellen dat ook een woningcorporatie moet zorgdragen voor een zo efficiënt mogelijke prijs voor haar huurders. En tegelijkertijd moet de organisatie met de toekomst en de veranderende behoefte van haar huurders meegroeien. Het is belangrijk om te weten wat de klanten verwachten van Woonbedrijf en wat verbeterpunten zijn.

Onder de nieuwe generatie huurders zit ook de zogenaamde Einsteingeneratie. Deze generatie is gewend om zaken te doen via  internet en communiceert vooral via beelden. Volgens mij heeft Woonbedrijf al een voorzichtige stap gemaakt in de richting van het nieuwe communiceren met haar visuele jaaroverzicht op woonbedrijfinbeeld.com.

Blijven innoveren en kijken hoe het nog beter kan, vooruitzien, aanpassen en de veranderende behoefte van je klanten monitoren. Contact met je markt houden en tegelijkertijd je publieke taak uitoefenen is natuurlijk een grote uitdaging. Maar juist dat maakt je positie zo interessant en uitdagend. Dat moet je positief bekijken en ervan leren en profiteren. Denken in kansen in plaats van in bedreigingen. En leren van wat je goed hebt gedaan, maar zeker ook van wat je niet goed hebt gedaan. Succes met deze nieuwe uitdaging!

Marc Duijndam was tot 2008 Country Director Benelux bij Google Inc. Hij weet als geen ander hoe het is om te ondernemen in een publieke markt. Google is voor Woonbedrijf hét voorbeeld van een organisatie die flexibel en toegankelijk is en kan meebewegen met de veranderende vraag van haar klanten. Momenteel is Duijndam partner bij Greenhouse Innovation, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en het vermarkten van innovatieve multimediaconcepten.