Internationale Knoop XL wordt visitekaartje van Eindhoven

08 oktober 2019
Mijn Eindhoven

Internationale Knoop XL wordt visitekaartje van Eindhoven

Jos Roijmans is programma- en gebiedsmanager Spoorzone bij de gemeente Eindhoven. In die rol geeft hij opdracht tot de ontwikkeling van de gebieden rondom het spoor, zoals het Stadionkwartier en Strijp-S. “Het is tof dat we het Philips-verleden een tweede leven hebben kunnen geven. En nu staan we aan de vooravond van de Internationale Knoop XL in het Stationsdistrict.”

“Het is tof dat we het Philips-verleden een tweede leven hebben kunnen geven”

Roijmans is geboren en getogen in kerkdorp Veldhoven. Als klein manneke fietste hij vaak naar Eindhoven. “Al was het maar om handtekeningen te scoren van PSV-spelers”, zegt hij lachend. “Ik heb altijd veel met Eindhoven gehad. Ik woon met mijn gezin in Eersel, maar we zijn vaak in Eindhoven te vinden. En ik sluit niet uit dat we er ooit gaan wonen, als de kinderen het huis uit zijn. 

“Het is een laagdrempelige stad en inwoners hebben een arbeidersmentaliteit die ik heel erg waardeer”

De stad trekt me gewoon. Het wordt steeds internationaler, alle voorzieningen zijn dichtbij, ik heb er een groot netwerk en ik ben er bovengemiddeld bij betrokken. Ja, ik ben wel trots op Eindhoven. Het is een laagdrempelige stad en inwoners hebben een arbeidersmentaliteit die ik heel erg waardeer.” Roijmans werkt nu ruim 15 jaar bij de gemeente Eindhoven, waarvan bijna 9 jaar als programmamanager Spoorzone Eindhoven. Hij is betrokken bij het programma en gebiedsmanagement van dat gebied. “De Spoorzone bestaat uit 7 deelgebieden”, legt hij uit.

“Strijp-T, Strijp-S, het Stadionkwartier, het Emmasingelkwadrant, het Stationsdistrict (o.a. District E, Lichthoven, Internationale Knoop XL), de TU/e-Campus en het spooremplacement. Dat zijn de gebieden waar ik leiding aan geef en dat geeft me veel energie.” Er zijn heel veel projecten waar hij zijn steentje aan heeft bijgedragen. Maar als hij een paar belangrijke moet noemen: “Strijp-S en het Stadionkwartier. Strijp-S is vanuit de gemeentekant echt mijn kindje. Daar heb ik heel zwaar aan getrokken en nog steeds. En ik ben heel blij en trots dat het gelukt is om Hartje Eindhoven te bouwen, in het Stadionkwartier. Dat was een flinke opgave. Het was crisis, de projectontwikkelaar ging failliet  en omwonenden hadden veel geluidsoverlast.” 

Samenwerken op Strijp-S 

De groei van Eindhoven fascineert Roijmans, omdat die juist ontstaan is door economische tegenvallers. “Eindhoven had in de jaren 90 twee economische kurken waar zij op dreef: Philips en DAF. DAF ging failliet en Philips kwam in zwaar weer terecht. Daardoor werden er zo’n 40.000 werknemers ontslagen. Van die situatie leerden we: spreid economische risico’s en werk meer samen. Dat doen en deden we in de Triple Helix, een samenwerking tussen de overheid, bedrijven en het onderwijs. Uit die economische ellende is uiteindelijk de Brainport ontstaan, met de focus op techniek en design. Na de afslankingsronde had Philips bedrijventerreinen ‘over’: Strijp-S, Strijp-R, Strijp-T en het Emmasingelkwadrant.

De gemeente kreeg van Philips het aanbod om Strijp-S te kopen. Dat is uiteindelijk samen met VolkerWessels gedaan. We wilden dat het een plek zou worden voor alle Eindhovenaren, dus zochten we de samenwerking met 2 woningcorporaties. Dat werden Trudo, die zich vooral richtte op de oude Philips-gebouwen, en Woonbedrijf, die zich inzette voor grootschalige nieuwbouw, zoals SPACE-S en SAS-3. Woonbedrijf heeft op Strijp-S echt haar verantwoordelijkheid genomen, want in de crisis SAS-3 bouwen is niet niks. En daarmee wil ik benadrukken dat we sámen tot het huidige Strijp-S zijn gekomen. Niet alleen de gemeente, wij faciliteren slechts. Ook die drive tot samenwerken stamt uit het Philips-verleden. ‘Samen de schouders eronder’. Dat levert trots en voldoening op. Het is tof dat we het Philips-verleden een tweede leven hebben kunnen geven.”

Internationale Knoop XL

Maar het gebied rondom de Spoorzone is nog lang niet af. Sterker nog: er zijn grote plannen. Zo is Roijmans ook al jaren bezig met de ontwikkeling van het stationsgebied. Dit moet een grote entree worden, passend bij de Brainport. “We willen daar voorzieningen verbeteren, toevoegen en internationaler maken. We hebben met het Rijk en de provincie inmiddels een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor een gebiedsontwikkeling van het stationsgebied, genaamd: Eindhoven Internationale Knoop XL.” Volgens Roijmans heeft Eindhoven behoefte aan stedelijke verdichting rondom het station. “Je moet daar het gevoel hebben dat je de Brainport binnenloopt. Je moet het herkennen aan de architectuur, aan de verschillende talen om je heen en de internationale activiteiten. Het station is ook een knooppunt als het gaat over duurzaamheid en mobiliteit. Het is ons visitekaartje. De indruk moet meteen goed zijn.”

“Ik associeer Strijp-S met energie”

Favoriete plek in Eindhoven

Strijp-S is niet alleen de plek waar Roijmans een gedeelte van de week werkt, maar ook een gebied waar hij áán werkt. “Vanuit mijn werk bij de gemeente is Strijp-S een beetje mijn kindje. Ik heb er veel voor gedaan en dat zal ik blijven doen. Ik associeer Strijp-S met energie. Als je in de Leidingstraat staat, zie je de oude energiecentrale die Philips ooit bouwde. Via de leidingstraten stroomde die energie naar de fabriek. Nu straalt en stroomt er andere energie, in de vorm van ledverlichting of beplanting. Maar ook letterlijk de energie van de biomassacentrale. En ik associeer het met de energie die ik zelf haal uit het transformeren van dit gebied in een nieuw stukje Eindhoven. En dat doet de gemeente natuurlijk niet alleen.

De samenwerking door allerlei partijen op Strijp-S is heel belangrijk en bijzonder. Niet alleen tussen bedrijven en instellingen, maar ook met de inwoners. Zo heeft Woonbedrijf toekomstige bewoners van SPACE-S betrokken bij het ontwerp van het gebouw en hun woning. Daar kunnen veel corporaties en ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.”

Reactie toevoegen