Gemeente helpt bij betalings­achterstand

27 mei 2021
W Nieuws

Gemeente helpt bij betalings­achterstand

Vanaf 1 januari 2021 zijn we wettelijk verplicht om betaalachterstanden in de vaste lasten door te geven aan de gemeente. Dit heet ‘vroegsignalering’. Woonbedrijf geeft dus elke maand betalingsachterstanden van bewoners door aan de gemeente waarin ze wonen.

De gemeente wil bewoners hiermee snel hulp kunnen bieden. En hopelijk voorkomen dat achterstanden en schulden groter worden. Want hoe eerder er hulp is bij financiële problemen, hoe beter.

Betalingsachterstand

Bij een betalingsachterstand nemen we contact op met de bewoner. Om die aan de betaling te herinneren of een betaalregeling af te spreken. Levert dit niets op? Dan geven we de betalingsachterstand door aan de gemeente. 

Gratis hulp van gemeente

De gemeente neemt daarna contact met op met de bewoner. In een vrijblijvend gesprek wordt met de bewoner gekeken welke hulp nodig is om de achterstand weg te werken. Deze hulp is gratis.