“Ik denk minstens vijf jaar vooruit”

12 oktober 2016
Mijn Eindhoven

“Ik denk minstens vijf jaar vooruit”

Voor Ad van Berlo heet de toekomst Strijp-T. Volgend jaar verhuist designbureau VanBerlo naar de oude elektriciteits-centrale aan de rondweg die een nieuw bestaan krijgt als Innovation Powerhouse. “Klinkt wat pretentieus”, zegt hij verontschuldigend, “maar het klopt wel. De centrale wordt een Powerhouse, een community van bedrijven die allemaal innovatie hoog in het vaandel hebben.”

In gesprek met Ad van Berlo, oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur van de VanBerlo Group en deeltijdhoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven

Welkom
Van Berlo is de oprichter van ‘zijn’ designbureau waar inmiddels zo’n honderd mensen werken. De dagelijkse leiding heeft hij inmiddels overgedragen aan CEO Thomas Paulen: “Ik wil graag mijn handen vrij hebben.” Op zijn achttiende vertrok de boerenzoon uit Erp naar de Design Academy en hij is nooit meer uit Eindhoven weggegaan. “Het is fantastisch om op een boerderij op te groeien, maar ik houd van de stad. Ik hoef niet naar Amsterdam of zo. Ik heb me hier altijd welkom gevoeld.”   

“We kijken wat de beschikbare technologieën zijn en hoe we wensen en technische mogelijkheden kunnen samenbrengen”

 

Impact
Hij houdt van nieuw, benadrukt hij. “Wij designers zijn dol op maakbaarheid, we willen dingen bedenken die impact hebben op de omgeving. Zeventiende-eeuwse pandjes zijn leuk hoor, maar ik vind het mooi als een stad zich ontwikkelt. Aan het verleden kan ik niets veranderen. Ik ben voor negentig procent op de toekomst gericht en ik denk altijd zo’n vijf, zes jaar vooruit.”

Verschil maken
Van Berlo is een belangrijke speler in het veranderingsproces dat Eindhoven doormaakt, maar zo zal hij het zelf niet zeggen. “Ik vind het gewoon leuk. Ik zit in een heleboel besturen om te kijken: hoe kunnen we het verschil maken, hoe kunnen we zorgen dat de dingen groeien op de manier die we graag willen? Dan gaat het niet om míjn impact. Ik wil dat het proces op gang komt, dat mensen in beweging komen.”

Plattelandsmentaliteit
En dat is deels gelukt, denkt hij, vanwege, zeg maar, de plattelandsmentaliteit in Brabant. “Als bij een boer het graan van het land moet, kan hij rekenen op zijn buren. Dat rekent hij niet af, want zijn buren weten hem ook te vinden als het nodig is. Die mentaliteit van ‘even samen iets doen wat op je eentje heel veel tijd kost’ zit bij Brabanders in het DNA. Voor mij is het zó normaal dat ik altijd verbaasd ben als ik zie dat het niet overal zo werkt.”

Open innovatie
Samenwerken is de rode draad in zijn betoog. “Vroeger kon Philips honderd mensen bij elkaar zetten en zeggen: ontwikkel maar een televisie. Nu is de technologie zó ver, is er zóveel kennis, dat je voor zo’n klus misschien vele duizenden mensen nodig hebt. Dat gaat dus niet.
Samen innoveren lijkt voor een bedrijf een keuze, maar wees eerlijk: als je iets nieuws wilt en de slimste technologieën wilt toepassen, dan moet je samenwerken en allianties sluiten. Open innovatie is de toekomst.”

Wensen van gebruikers
De wil om samen te werken maakt het volgens Van Berlo gemakkelijker om te innoveren en juist daarom is voor hem deze regio interessant. “Daar komen wij in beeld. Wij  inventariseren de wensen van gebruikers, op het gebied van mobiliteit bijvoorbeeld: hoe snel kom ik van A naar B, hoe wil ik dat doen? We kijken wat de beschikbare technologieën zijn en hoe we wensen en technische mogelijkheden kunnen samenbrengen. Ik zie hoe serieus Woonbedrijf dat ook doet. Aan het nieuwe pand aan de Wal kun je bijna zíen dat ze enorm bezig met de vraag wat hun huurders willen. Mensen beschikken vaak niet over de verbeeldingskracht om verder te denken dat wat al beschikbaar is. Aan de andere kant: als er bij gebruikers geen behoefte bestaat, kunnen wij designers bedenken wat we willen, maar dan gaat het nooit iets worden.”

Voorbeeldfunctie
"Over een jaar of tien", zegt Ad van Berlo, "kan Eindhoven een grote stad zijn die nog vele malen dynamischer is dan het Eindhoven anno nu. Wij kunnen hier wereldwijd een voorbeeldfunctie krijgen op het gebied van creativiteit en dat meen ik heel serieus. Er gebeurt hier zo verschrikkelijk veel, maar we zijn nog te bescheiden om dat goed te etaleren. Dat is een beetje de andere kant van de Brabantse medaille, die houding van ‘doe nou maar gewoon’. Het wordt tijd dat de marketeers in actie komen, wel met een eerlijk verhaal over Eindhoven graag. We mogen onszelf best wat beter verkopen”.

Culturele sector
"Eindhoven is de belangrijkste economische, innovatieve en culturele regio in het zuiden", benadrukt hij. “Er zijn hier fantastische nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Het is fijn dat we gezien worden en dat er uit Den Haag meer geld voor cultuur naar Eindhoven gaat. Het begin is er in elk geval; op naar een evenredige verdeling, anders blijft het meten met twee maten tussen Eindhoven en de andere grote steden. Ik vind dat we design, beleving en sfeer veel meer zichtbaar moeten maken in de stad. De culturele sector is van enorm belang om een stad levendig en dynamisch te krijgen. Dáár ontmoeten mensen elkaar, dáár worden dingen in beweging gezet. Dat is van extra belang voor de grote internationale gemeenschap in Eindhoven. Je wilt dat iedereen zich hier thuis voelt”.

Favoriete plek in Eindhoven

Strijp-T, vanzelfsprekend, en het toekomstige Innovation Powerhouse. “Het wordt een geweldige aanvulling op Strijp-S. Vanaf volgend jaar gaan we op Strijp-T met andere innovatieve bedrijven nieuwe dingen bedenken en nieuwe dingen maken. We mikken op de innovatieve maakindustrie; bedrijven die aan het groeien zijn en die ruimte nodig hebben. Nu staan er nog hekken om Strijp-T, van mij mogen die morgen weg. Het moet er gaan leven, het groen moet worden doorgetrokken, het kan een prachtig hoekje van de stad worden. Ik ga daar de komende jaren heel veel tijd doorbrengen.”

 

Reactie toevoegen